13Mar
stres w okresie prenatalnym i wczesnym dzieciństwie
BlogZostaw komentarz

„Nic nie zrobi z ciebie większego neurotyka niż rodzicielstwo, jeśli zamartwiasz się konsekwencjami każdego swojego czynu, myśli czy zaniechania. (…) Mam małe dzieci, a oto niektóre z ohydnych działań, którymi moja żona i ja w sposób nienaprawialny je skrzywdziliśmy: był czas, kiedy zdesperowani chcieliśmy je udobruchać i pozwalaliśmy na zjedzenie przeładowanych cukrem płatków śniadaniowych, których normalnie zakazywaliśmy; potem ten głośny koncert, na który poszliśmy gdy nasz pierworodny był płodem w trzecim trymestrze ciąży – kopał jak szalony w, bez wątpienia, pełnym bólu akcie protestu; i jeszcze ta chwila, kiedy zawiodła nas nasza zazwyczaj bezbłędna czujność i dopuściliśmy do obejrzenia 10 sekund pełnej przemocy telewizyjnej kreskówki, podczas gdy niezdarnie próbowaliśmy uruchomić kasetę wideo z naiwnym, słodkim filmem, przedstawiającym świat widziany przez różowe okulary. A przecież wszystko, czego pragniesz, to by osoby, które kochasz w sposób niedający się opisać słowami, dostawały to, co najlepsze, więc czasem świrujesz.”[1]

[1] Robert M. Sapolsky, Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu, PWN, Warszawa 2012, s. 101

Czytaj dalej...
01Mar
stres i jedzenie
BlogZostaw komentarz

Jak wiadomo nic nie odchudza tak efektywnie jak stres. Nieszczęśliwie zakochany chudnie w oczach. Jednak bywa także odwrotnie – są ludzie, którzy zajadają stres. Przyczyną tej nierównowagi są hormony rekacji stresowej: CRH (kortykoliberyna) – nie tylko hamuje uczucie głodu, ale także zwiększa wydzielanie adrenaliny i hamuje reakcje seksualne – oraz stymulujące apetyt glikokortykoidy (mogliście o nich przeczytać we wcześniejszym wpisie). Więc z jednej strony mamy chęć na jedzenie, z drugiem zupełnie nie. Sapolsky wyjaśnia, o co chodzi.

Czytaj dalej...
Marzec 2018
P W Ś C P S N
« Lut    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031